torsdag 7. mars 2013

TA IKKE ORDENE FRA MEG av Sigve Lauvaas *Side 17-22 (Bok 10-2013)


Dagens bilde-4


LYSET


Jeg slokker lyset.
Ordene, som er en frukt
Fra mitt hjerte,
Vil hvile en stund.

Jeg drømmer om henne jeg hadde kjær.
Nå er hun ganske nær.
Og søvnen er søt,
For den som kan kjenne seg trett.

Jeg er en frukt av en frukt,
På vandring i tidens katedral.
Jeg søker en kilde med evig lys,
Og vandrer på gjengrodde stier.

Solen er hvit, og forsvinner i rødt,
Og glir over i vals,
Med bølger som fester sitt blikk mot oss
Som lever i stillhet for hverandre.


FORSVINNE

Ute er det langt på natt,
Og lyset forsvinner bak fjellet.
Ordene lyser i gamle, utslitte bøker,
Som nekter å dø.

Og menneskene forsvinner i mørke rom,
Og vender seg mot hverandre,
Og deler livet, hånd i hånd,
Til alle hemmeligheter er åpenbart,
Og asken flyr i vinden.

Utslitte mennesker lengter å se
Lyset som kommer igjen.
Delt er min seng, delt er mitt brød.
Og lyset er ordet som lever.

Side 18
HJERTE

Lamme går,
Blinde ser.
Hjerter kommer i brann.

Barmhjertighet, kjærlighet
Lyder trommeslag.
Og hele verden hører ordene
Som forsterker hjertelyden.

Betesdadammen, helbredelse
Fra alle sykdommer,
Forvandling, og et nytt liv.
Døde står opp.


DANS

Dans mitt hjerte.
Full forvirring. En stuper.
Og endelig kommer en ny dans.
Det rykker i folkemengden.
Golvet dirrer.

Dansen sprer seg som ild.
De unge snor seg i blinde,
Og lyset går ut. Langsomt
Danser den ene for alle, for jorden
Som vekkes til vår.


FORSVINNE

Vi skal forsvinne, men finnes igjen.
Vi skal ikke dø uten vinger.
Vi skal endelig se hemmeligheten bak alt
Som åpner og lukker, gir og tar.
Vi skal dele våre lykter, og elske
Så lenge det heter i dag.

Side 19
Å LEVE

Tiden arbeider med meg.
Og jeg lever i pakt med tiden
Fra dag til dag.

Jeg er avventende i en verden av kulde
Og sommersol.
Jeg kjøper en tur til Kariben,
Og elsker å leve med andre i samme båt.

Hverdagen kan være disig, med regn og sludd.
Da lukker jeg døren, og venter
En streif av vår.

Jeg arbeider i tiden, som redder mitt liv
Fra sengekanten, fra stupet.
Og jeg kan skrive mitt eget navn
I arbeid og fritid, mellom himmel og jord.

Jeg lever i tidens åndedrag.
Og er i fare i trafikken, høyt og lavt.
Jeg tenker på min egen lykke, og glemmer
At jeg er et frø for en hel verden.


IKKE

Ikke la kjærligheten dø.
La tankens kraft styre din fot.
La hjerte kjempe for rettferdighet.
Snakk langsomt, så alle hører
Og kan overleve den ordløse hverdag.

La kjærligheten fylle våre sinn.
La våre øyner bli fylt av bilder,
Som forsøker å si navnet.
Søk etter frihet til å tale med kraft.
En dag kommer vi til prekestolen
Med et nyskrevet dikt.

Side 20
ENGLER

Hvor mange engler?
Hvor mange veier til lyset?
Hvor mange møteplasser på veien?

Den som har visdom i sitt hjerte,
Har engler med seg hele veien.
Den som ser lyset, har en engel som vinker,
Og bærer oss som barn
Over ur og myr.


ORD

Ord kan være sprengkraft.
Bjeller kan ringe oss våkne i den dypeste natt.
Ord er daglig brød, nærvær
Av våre lungers hemmelige språk.

All skjønnheten i verden står skrevet i ordet
Som lyser over hele verden
Til en påminnelse, at vi er skapt.
Og livets pust er et ekko gjennom alle tider.
Og vi kan høre vår egen stemme
Som en takk for livet.


OASE

Har vi en oase på jorden, en rik favn,
En brønn som aldri går tom,
Et fjell som lyser over alle fjell?
Har vi et ansikt å speile oss i, et hjerte
Som vårt eget, en hellig kilde
Som veller frem til evig liv?

Der vil jeg hvile, når livskvelden kommer,
Der vil jeg bo, under palmer, forvandlet
Og renset i lyset fra den usynlige.

Side 21
ROSER

Roser som er velsignet, dør aldri.
Helt til det siste vil roser bety noe mer
Enn blomster på en grav.

Roser til dåpen vil fryde alle
Som en gave i kjærlighet.
Og konfirmanten og brudebuketten
Lyser i roser fra topp til tå.

Roser i øyner, roser i hjerter.
Alle er roser for den som kan se.
Kjærlighetens gave er gitt som et knippe
Til alle som lever i dag.

Om vi sover, eller er våkne, vil rosene lyse
Og smile imot oss som barn
Som nettopp har lært å si navnet,
Mamma og pappa, og eventyr.


SLOTT

Vi bygger oss slott på jorden,
Og lever i sus og dus i noen år,
Til vi våkner av feber
Og må reise på klinikken,
Eller vi havner i rullestol, og er lam
Fra livet og ned.

Slottet står ennå og vinker, alene,
Eller sammen med gode venner som passer på.
For mye kan skje i våre dager.
Vi har jo det meste, selv i den ytterste nød.
Vi har oljepenger og BMW,
Og lever som greven av Monte Carlo,
Til vi våkner en morgen,
Døve og blinde, og ingen kan hjelpe
Med vin og brød.

Side 22
TID

Når tiden ikke strekker til,
Hva kan vi da gjøre?
Når det er umulig å frembringe mer tid,
Hvem har da makt over oss?

Tiden er den sterkeste.
Og vi kan ikke drukne tiden.
Den er som fisk i vannet
Og fugler under himmelen.
Tiden er vår lønn hver dag.

Tid er penger, lys, mørke, vår, høst.
Hele landskapet er født i tiden,
Og har tiden i arv.
Men, hvem kan lukke tidens port
Så ingen slipper inn?

Tiden er i rute, og vi med den.
Tiden frakter oss over store avstander,
Gjennom lange tider,
Helt til øynene slukkes og hjertet
Skrur strømmen av.

Når tiden går forbi oss, er vi ikke med,
Og melkeglasset er tømt.
Vi er et bilde på veggen, et minne
For slekten som vokser videre
Inn i en ny tid med fjellklatring
Og utforbakker.


UTSIKT

Fra utsikten ser jeg spor av mitt eget liv,
Og i forbifarten ser jeg et streif av himmelen,
Mens månen forsvinner, og stjernene stuper i havet.
Og øynene fylles av bilder fra en lang reise
Under skiftene skyer i rommet.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar