mandag 4. mars 2013

TA IKKE ORDENE FRA MEG av Sigve Lauvaas *Side 2-9 (Bok 10-2013)





TIDEN

Tiden roper til meg,
Og holder meg fast i sitt garn.
Jorden var øde rundt meg,
Før lyset åpnet mine øyne.

Tiden roper i hendene.
Mitt hjerte er et ekko i tiden
Som valser over oss,
Når innhøstingen er over.

Tiden kaller meg,
Som en lykkelig jeger.
Det er for sent å snu,
Og veien er klar.


HØST

Høsten kommer når den kommer,
Og kaster sine skygger over jord.
Drømmen om å leve evig,
Er frø i gamle ord.

Høsten kommer med sin fiolin,
Og spiller i mold.
Kanskje er det et budskap fra oven,
At vi må tenke på far og mor.

Høsten er nådeløs og ekte,
Og farger landskapet med intense strøk.
Og lerrete lyser i vinden
Av en sol som glir sakte ned.

Høsten kommer imot oss på veien,
Og nører vår ensomme drøm.
En dag kommer sigden til åkerlappen
Og jager vårt siste håp.

Side 3
ORD

Ta ikke ordene fra meg.
Elsk meg, trøst meg.
Gi meg lys i natten,
Og kraft til å bære ditt frø.

I dag vil jeg åpne mine lepper
Og synge din pris.
I morgen står himmelen i brann
Av myriader av stjerner.

Døren til ordene er en åpen bok
Som venter på nattlig besøk.
Jeg sitter med hvite ark i sengen
Og ivrer å skrive ditt navn.


ÅND

Sakte kommer den vektløse ånd
Og vinker til meg.
Avkledd, i ditt lys, tar jeg imot
Alt du gir.
Og jeg føler meg sterk og ungdommelig
Bak grønne gardiner.

Ånden bærer ord til mitt brennende hjerte,
Og holder tiden i sjakk.
Jeg eier ånden i ordet,
Som eier min ensomme kropp.

I natten har jeg åndens segl på min panne,
Og ordene drives frem fra mørke skjul.
Med forlokkende toner gløder min kjære lampe,
Og jeg er fanget i tidens garn.
I dette rommet vil jeg synge med veldig kraft
For alle barn på jord, at ånd er liv.
Og livet er verdens lys.

Side 4
NATT

Den første natt bar jeg lyset
Inn i ditt tempel.
Den andre natt var lyset
Ev vektløs fugl.
Den tredje natt så jeg store hvite fjell
I horisonten, i grenselandet.

Jeg så mørket komme og gå.
Lyset kledde av lyset
Så alt ble åpenbart.

Når er fødselen over.
Men en ny fødsel er på gang.
Og natten har ingen makt over oss.
Lyset vil se vårt ansikt
Som et speil av Gud.


ELSKE

Elsk meg, trøst meg.
Følg meg på veien.
Du er min evige venn.

Jeg lengter i rommet, lengter
Med åpen munn.
Jeg vil ta imot min elskede
Som melk og honning.

Min elskede lever.
Vi leker gjemsel i rommet,
Og synger og danser til månespill.

Den en elsker er fanget,
Som et frø båret på vinger.
Og lyset varmer den utvalgte
Med lykke og fred i sjelens myke gulltavler.

Side 5
ORD

Ikke et ord for deg,
Bare bilder,
Bare et ansikt som forteller
Bruddstykker fra levd liv.

Ord bryter grenser,
Og er selv et bruddstykke
Mellom tunge og lette steg
På jordens overflate.

Ordene smelter på tungen
Og blir til en strøm av lyd
Som overøser det indre menneske,
Så snøen smelter.


ROSER

Ordene åpner seg
Som roser åpner seg,
Og synger for alle i solen.

Ordene er småforelsket,
Og strømmer imot oss som roser
Med sang og kyss.

Synlige roser blender oss
Med sin yndige kropp,
Og forteller uante hemmeligheter.

Ordene fyller våre beger med olje
Fra oliventreet, og favner oss
Som tenåringer
Med en bølge av symfoniske vers
Fra innvielsen av tempelporten.

Ordene løfter barnet som pludrer
Til klarhet i speilet.

Side 6
DET GROR

Det gror.
Det spirer og gror i åker og eng.
Av ukjente årsaker kommer stengel og blad,
Og akset blir fylt til randen.

Det bølger på hav og land,
Etter årstid og vind, etter fløyter i graset.
Og skogen rekker oss sine hender
Og strekker hals mot sol og måne.

Det gror i blomsterhagen, i gamle og unge.
Barnet går spirende gjennom verden
Og bøler som kirsebærtreet
Og seiler i nattens drømmehav
I armene dine.


GLEMME

Jeg skulle ikke glemme, men utfolde
Mine vinger. Dette synlige, armene,
Skulle løfte himmelbuen, flyte på vannet
Som liljer, åpne opp for nye inntrykk,
Og glemme alt bak, glemme natten
Som forstummer mitt hjerte.

Glemme ord som spirer i ungdommen,
Og kommer igjen og igjen, maler
Ære og samvittighet. Kroppen heises,
Armene løftes, strekker muskler
Til et himmelseil.

Glemme tiden som knuser tid, og baner ny vei
Gjennom landskapet til evigheten,
Et sted mellom himmel og jord, i en kapsel
Som utfolder seg til rom for sjeler.
Alt i en bue av hav, med armene dine
Som en krans i et annet liv.

Side 7
VÅR TID

I vår tid er der ikke noe som varer.
Huset faller sammen, fjellet raser,
Havet presser og jager i natten,
Og fangene rømmer,
Og døden lengter etter oss.

Vår tid er som høsten,
Med storm og kald vind.
Snøen kryper i fjellet som dvergbjørk,
Mens vi, intetanende, blir hjemsøkt
Av sykdom og ømme tær.

Der er ikke lenger noe som varer lenge.
Oljeplattformene ruster på rot
Og skip hugges opp.
Tømmerstokker flyter i vannet,
Ueten mening og mål.

Det høres rykter om krig, og kuler,
Store som epler, hagler over oss,
Mens jorden skjelver
Og fjellet spruter ild og aske
Som en høytrykks komfyr.

I vår tid er ingenting som før.
Skogen brenner,
Og flammer sprer seg over alle grenser.
Syner og drømmer blir borte,
Og menneskene er nakne strå i vinden.


FARGER

Jeg klager ikke over farger.
Glatter ut lakenet
Og vasker sengetøyet.
Sakte går jeg over golvet
Til døren som skriker i gamle meg.

Side 8
INNI MEG

Inni meg blåser vinden.
Den kommer og går.
Utenfor meg selv er havet,
Det store og dype skremsel
Som glatter ut alle bølger,
Og skaper nye
Med mumling og hastverk.

Bølgene vil meg noe,
Og vinden hvisker i greinene.
Jeg er, som brødre flest,
Et nattebarn,
Og hviler ut på søndagen,
Etter en lang vandring
Mellom høye trær.

Inni meg er landskapet en hage
Med epletrær som modnes.
Og engelen svinger øksen
Før jeg blir mett av frukt.
Og alle jeg ville bedt i selskap
Må vente til neste år.
Jeg er et tilbaketrukket lys
Som ånder bak mørke gardiner.


DAGLIG

Daglig må jeg ta en tur.
Det gjør godt. Muskulaturen trenger
En spasertur. Og jeg går med syvmilssteg
Inn i en ny verden hver dag,
Og legger alt bak meg, som langsomt
Går tapt til en ny skapelse, som overvinner
Mørket, til et daglig lys
Med gjennomsiktige drømmer, og kunst
Høyere enn barnet, mer intens og ekte
Enn morgendis og tulipan.

Side 9
SKISSER

Skisser av lys i ord
Som lever opp til sitt eget,
Med varme lagt på varme,
Til et mønster av vekstkraft
I åker og eng.

Vi som ser lyset, får varmen med
I tepper av ull som smelter
Is og kulde,
Og vokser i landskapet
I korn og nøtter.

Skisser av årstid i en annen årstid
Tar oss med over grenser
I spirende lys, i stillhet
Som senker seg fortrolig,
Ansikt til ansikt.


SOL PÅ VANN

Solen strekker sine penselstrøk
Over fjorden,
Og gjenoppstår med sitt runde ansikt
Som en sokkel i rommet.

Solen flyter uendelig over store hav,
Og legger seg sammen for natten
Som et barn i fosterstilling,
Før den kommer igjen,
Sterkere enn før.

Sol på vannet er tid som flyter med oss,
Og bader med gullføtter
Inn til vår nakne hud, som lengter
Etter varme og nærhet,
Og en deilig seng for natten.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar